الر کتاب انزلناه الیک لتخرج الناس من الظلمات الی النور باذن ربهم الی صراط العزیز الحمید
تعداد بازدید 100
|
نویسنده |
پیام |
hamgambavahy
ارسالها : 32
عضویت: 10 /7 /1392
محل زندگی: قم
سن: 32
شناسه یاهو: hamgambavahy
|
جلسه پنجم کلاس مبانی
جلسه پنجم کلاس بیان مبانی مشروعیت، سبک تفسیر تنزیلی درتاریخ ۲۸/۷/۹۲ ساعت ۷:۳۰ برگزار شد
۳- سومین دلیل بر مشروعیت این سبک ترغیب معصومان به قرائت و فهم ترتیب نزول است
سبک ترتیب نزولی حتی برای بعد از پیامبر توصیه شده است در لسان روایات اهلبیت نسبت به ترتیب نزول نگاه قابل تحسین داشته اند نه تنها در تعلیمش بلکه حتی در قرائت آن، می فرماید لو قری القران کما انزل اگر قران این گونه خوانده می شد حتی دو نفر اختلاف نمی کردند ماختلف اثنان یعنی دونفر که نمی خواهندتفسیر به رای کنند و این اختلاف ناشی از جهل را اشاره دارد چند معنا می توانیم از کما انزل بفهمیم ۱- ترتیب نزول ۲-وحی تبینی ۳-حذف بخشی از قران که ما این معنا را نمی پذیریم
ولی لو قری القران به کیفیت نزول اشاره دارد
با هر نگاهی به کما انزل ترتیب نزول سور مفروغ عنه است و یکی از مصادیق روشن آن کیفیت نزول آیات است خلاف این دلیل می خواهد
۴-چهارمین دلیل بر مشروعیت اینکه خود معصومین و اصحاب آنها در خیلی جاها در تفسیر آیات از این روش استفاده کرده اند واستاد به ذکر چند نمونه پرداختند که در کتاب تفسیر تنزیلی به ترتیب نزول نوشته استاد بهجت پورص ۶۲ می توان انها را مطالعه کرد استاد یادآورشدند که می شود یک پایان نامه در مورد کیفیت تفسیر تنزیلی در روایات اهلبیت نوشت تا متوجه شویم اهلبیت چقدر از این روش استفاده کرده اند . باید جدول نزول فرایض را در قران به ترتیب نزول در قالب یک پایان نامه نوشته شود .
۵- پنجمین دلیل بر مشروعیت، مقایسه با سبک تفسیر موضوعی
سوال ما این است در صدر اسلام روشهای تغییر و تحول چگونه بوده است باید ان را حتما از ترتیب نزول کمک بگیریم
شما چرا درتفسیر موضوعی ترتیب را به هم می زنید و از سیاق ایات خارج می شوید . مدل ما خیلی لطمه ای نمی زند
اگر تفسیر موضوعی بی اشکال است مشکل تفسیر به سبک نزول از دو جهت کمتر از آن است جهت اول آنکه این سبک تفسیری در زمان پیامبر معمول بوده و جهت دوم آنکه قرآن به همین سبک نازل شده و بر مردم خوانده شده است .
اگراشکال شود که مشروعیت تفسیر به ترتیب نزول به معنای جواز تغییر در قرآن موجود است در پاسخ می گوییم تفسیر به ترتیب نزول امری غیر از تالیف قرآن است . همانگونه که جواز تفسیر موضوعی به معنای جواز تدوین قران موضوعی و مخالف با قرآن رسمی مسلمانان قلمداد نمی شود .
در اینجا بحث پایه های مشروعیت تفسیر به ترتیب نزول به پایان رسید.
|
|
سه شنبه 30 مهر 1392 - 23:22 |
|
تشکر شده: |
|
|
برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.